Spillenes historie i Sydkorea

Af Mikkel Colding

 

Sydkorea er i dag kendt som et af de mest højteknologiske og udviklede lande. Dette indebærer selvfølgelig storevirksomheder, som de fleste har hørt om før: Samsung, Hyundai, LG og Kia. Disse virksomheder er kendt for at skabe fysiske produkter til resten af verden, men en ting, som oftest glemmes, er de brancher, som også er meget veludviklede –eksempelvis computerspilsbranchen.

Over de seneste år er e-sport blevet meget populært inden for landets grænser. Spiludvikleren Blizzard har i mange år domineret i Sydkorea med ’real-time’-strategispillet Starcraft, men sådanser det ikke ud længere.


Før i tiden kunne man leve af at spille Starcraft professionelt, men nu er der knapt nok konkurrence længere. I 2011 lancerede spilfirmaet Riot Games Sydkoreas helt egen spil-server, hvilket betød, at der nu var større konkurrence, idet at ping ikke længere var et stort problem (Pinger udtryk for, hvor hurtig internetforbindelsen er til at reagere, dvs. hvor stor forsinkelse, der er mellem spil-serveren og dét, som gameren oplever på skærmen og påvirker reaktionstiden, red.).
Senere startede de første rigtige turneringer i League of Legends, som senere skulle vise sig at blive meget populære. De fleste ’gamere’ har hørt navnet League og Legends eller ’LoL’, som det også nogle gange forkortes til. Spillet er udbredt over hele verden, men især i Sydkorea er det populært.

 

Hvad er LoL?

League of Legends blev lanceret tilbage i 2009, hvor det udkom med 42 spilbare karakterer. Spillet er en 5V5 MOBA(5 versus 5 Multiplayer Online Battle Arena), som handler om at overvinde modstanderholdet.


I spillet ses 5 forskellige roller med 5 forskellige funktioner, der alle spilles i arenaen kaldet ”summoner’s rift”. Top, Bottom, Middle, Jungle og Support er de 5 forskellige roller, som spilles. Arenaen er inddelt i 3forskellige baner, som hver møder modstanderens overlappende del af arenaen. I løbet af en runde, kan der samles guld og købes power-ups for at blivestærkere. Dét hold, der først kan nå moderstanderholdets base og ødelægge deres såkaldte nexus, har vundet.  Spillet var før i tiden småt og væsentligt mere grynet, end hvad man nu kan se til League of Legends World Championship.

Nu i 2022 er der 161 karakterer med flere forskellige kits og evner. Der bliver afholdt flere forskellige konkurrencer og turneringer hvert år med flere millioner følgere og seere, ogder er endda også mange penge i at vinde.

 

Mine interesser og spillet

Som en, der selv har stor interesse i LoL, er det naturligvis nemt at se det spændende ved spillet. Udover spillet i sig selv er det naturligvis også interessant at følge med i e-sporten, på samme måde som de fleste andre ville følge med i fodbold eller andre mere traditionelle sportsgrene.

Der er vel et lille ønske om at ende med samme talent som mange professionelle, selvom det nok snarere kun er en drøm. Spillet findes i både den helt normale version, men sågar også i en rang-orienteret version. I denne rang-orienterede version ses ofte det værste i hvert menneske, hvilket er lidt ærgerligt. Dog er der rent faktisk fordele ved at spille denne version af spillet. I slutningen af hver sæson udgives et gratis ’skin’ (et nyt udseende/kostume, man kan give sin spilkarakter, red.) til en person med rangen guld eller højere. Derfor er spillet meget udfordrende, for nogle ønsker bare at have det sjovt, hvor andre stræber efter toppen, hvilket meget nemt kan siges,at ikke alle kan opnå.

Fra mit perspektiv er det nemt at snakke om alle de positive ting, der kommer ud af spillet. Dog stemmer det desværre ikke altid overens med det gode.

Som årene er gået, er spillet blevet mere og mere populært, og der er også kommet flere spillere. Med så stor en fanbase vil der altid være nogle brodne kar. LoL er efterhånden kendt som et af de værste spil i det meste af spilverdenen. Det har ikke rigtig noget at gøre med spillet selv, dog mere spillernes adfærd.
I 2019 blev der lavet en undersøgelse, og det viste sig, at mindst 75 % af spillerne havde oplevet en eller anden form for chikane, og 27 % havde forladt spillet eller kraftigt overvejet det. Dette er selvfølgelig ikke en god ting forspillet eller spillets fanbase. Derfor mener mange, at LoL holder den gode kvalitet på grund af dets evne til at være en sport, men dog ses det også meget ned på af præcis samme årsag.

Jeg har selv spillet i lidt over to år nu, og det er bestemt ikke fordi jeg er ’faker’ (en person, der foregiver at være noget andet, end vedkommende i virkeligheden er, red.) hvilket jeg også er blevet beskyldt for.
Til trods for dette, har disse to år været interessante. Jeg har mødt nye mennesker at spille med, hvor det ikke altid kun har været LoL. Jeg ser LoL – og generelt set bare hele den virtuelle måde at interagere på – som en masse døre, der har åbnet sig. Jeg ser det som muligheder for at lære andre mennesker at kende, som man ellers aldrig ville vide eksisterer. Det er også en god måde at holde kontakt med gamle venner på. Mange af mine folkeskolevenner spiller jeg stadig med i dag, og det er efterhånden bare blevet til den måde, vi mødes på. Så selvom der måske er mange negative sider af e-sporten, ser jeg egentligt den casual (afslappede, red.) version være helt fin og ordentlig.

 

Brugtekilder

WIN.gg.(2021). How toxic is League of Legends? A new report has the answer.[online] Available at: https://win.gg/news/how-toxic-is-league-of-legends-a-new-report-has-the-answer/

‌EarlyGame. (2022). 3 Reasons Why KoreaDominates League of Legends | EarlyGame. [online] Available at: https://earlygame.com/lol/reasons-why-korea-dominates-lol

‌Statista. (2021). South Korea: most populargames in PC bangs 2021 | Statista. [online] Available at: https://www.statista.com/statistics/1113926/south-korea-most-popular-games-in-pc-bangs/

Spillenes historie i Sydkorea

Dato:
4/2/23
Forfatter:
Mikkel Colding